Friday, April 20, 2007

My unplanned pregnancy

My pregnancy with Adib was never planned. Actually we thought of resting 2-3 years after Afiq, and then came the study leave offer; I had to move to KL, nursery care arrangements and all….
I was also on the pill, but I switched from the common pill to a homeopathic pill. For 10 months I was happy, no side effects whatsoever, so we proceeded with the transfer to KL, I was in my 2nd or 3rd month of study and for a week I had diarrhea, in fact the whole family was having it, after some kenduri…so I was on medication, and I think it must be the mixed up between homeopathic medication and modern medicine that contributes to Adib’s existence hohohohoho!
Agaknya pill homeopati tu tak jln sebab ubat cirit-birit lagi power! In fact I didn’t realize that I was pregnant, I took slimming jamu at the same time, later when I discovered I was ‘late’, I went to the clinic to have a test. It was negative but I had an instinct that I was pregnant, so I bought the pregnancy test kit, it was positive, I went to the same doctor again and then he tested positive.
My first reaction was frustrated, I was on pill, nothing could go wrong…tapi itulah kerja Allah, nak menduga…I realize mungkin masa makan bercampur2 pil tu terlekat zuriatku..
Homeopati pill kan ke selalunya sensitive…
And I prayed silently at night so that apa2 pill yg aku consume before takkan merbahayakan kandungan, supaya tarikh kelahiran baby ni won’t coincide with my exams and all.
I hide my pregnancy from everyone except for family. Sampai ke satu peringkat one of my colleague terserempak aku, masa tu dlm 6 bulan rasanya, dia nampak aku pakai ‘uniform’ and lepas tu as I expected, heboh satu opis…Bengang betul rasa masa tu… ramai yg perli ‘eleh dulu duduk jauh dgn hubby, ni dah dekat!” I cried almost everyday lepas balik kelas, aku tak pernah pun sibuk kalau org nak beranak saban tahun ke, tak nak kawin ke apa ke, kenapa pulak aku pregnant org susahkan…My husband and mom was very worried seeing me crying and one day he burst out..’yg depa sibuk2 tu ngape, bukan budak tu takde bapak!’… Masa tu aku rasa benci nak jumpa org2 kat opis, (segelintir le), and one day I don’t know why bila ada lagi colleague jumpa dan sindir aku, aku jawab selamba je lebih kurang ‘Allah nak bagi, tak mesti you buat hari2 tu dapat, kalau Allah nak bagi sekali buat pun boleh dapat, aku tak pasti masa tu aku kurang ajar ke tidak, tapi lepas tu depa tak sindir dah….
Early pregnancy, masa check-up the doctor discovered that uri aku ke bawah, but ada possibility utk berubah, aduhhhh, risaunya, masa tu Mak dan akak2 aku pi Umrah, so I called them and asked them to pray at Kaabah for both baby and me. Anyhow, I was quite active when I had Adib, turun naik kelas tingkat 3 tu takde hal, sampai my classmates pun tanya, akak ni tak penat ke? Mungkin berkat doa my family juga…
And during the 8th month check-up doctor kata the condition is normal, she was relieved, aku lagi le syukur sgt, takutnya pikir2 operate ni…Time ni jugak we had an accident, on the way back to KL, agaknya dlm 1 km je dari rumah mak masa accident tu, pi pulak check, Alhamdulillah baby ok…So dlm sebulan le jugak aku berulang alik ke kelas naik bas or taxi…Aaarghhh yg bengang naik bas ni, dah le packed macam sardine, depa tak consider pun nak bagi aku tempat duduk padahal dah sah2 nampak perut memboyot tu, and lagi teruk, one day pintu bas tu pulak nak kepit perut aku, masa tu nak turun bas, aarrhh aku jerit le kat driver tu…So much for caring Malaysians!!!! Naik LRT pun depa tak bagi duduk, until my husband told me to put up notice on my belly “Hello! I’m pregnant! Hohohoho…..

Dah dekat final exam, aku takleh concentrate masa revision week, aku takleh concentrate study, asyik teringat aje bebudak berdua tu kat kg…Lantak le aku tak kira masa tu dah 8 months over, aku bantai gak naik flight, masa tu kira nak tgk muka anak je, after spending time with the kids baru le rasa semangat nak pi exam.
Time exam tu my classmates risau dok tgk aku ulang alik pi toilet, ye le exam satu paper 3 jam, bladder aku mana tahan lama2 dlm aircond tu, huhuhu…ada pulak sorang tu ingat aku nak bersalin dah masa tgk lari2 pi toilet.

Habis je exam ptg tu jugak husband hantar aku balik kg…And after 2 weeks I had a baby boy named Adib Akmal….My wish is that this boy will turn into a wonderful young man yg berbakti pada parents, respect the elderly, and beriman serta beramal soleh…
May your life filled with exciting things dear boy, and you’re always in our prayers…..Amin………

No comments: